اخبار جدید

اخرین رویدادها و خبر های ورزشی مذهبی ، اقتصادی و ... اینجا بخوانید

اخبار جدید

اخرین رویدادها و خبر های ورزشی مذهبی ، اقتصادی و ... اینجا بخوانید

ترامپ در دوران رقابت‌های انتخاباتی درباره ایران چه گفت؟

خبرگزاری فارس: ترامپ در دوران رقابت‌های انتخاباتی درباره ایران چه گفت؟

گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس – سمیه همایون‌روز: «دونالد ترامپ» نامزد جنجالی حزب جمهوریخواه بعد از سپری کردن رقابتی نفسگیر و طولانی، بالاخره 20 ژانویه سال جاری میلادی رسما سکان هدایت کاخ سفید را به دست می‌گیرد و به عنوان چهل و پنجمین رئیس‌جمهور آمریکا بر مسند قدرت می‌نشیند.

  

ترامپ که پیش‌تر در دانشنامه «ویکی‌پدیا» از او به عنوان «ابرتاجر، نویسنده، سرمایه‌گذار و چهره تلویزیونی» یاد می‌شد، تنها رئیس‌جمهور آمریکاست که فاقد هرگونه سابقه تصدی مناصب سیاسی یا نظامی است. این غول املاک و مستغلات آمریکا که آسمان‌خراش ٥٨ طبقه خیابان پنجم منهتن، تنها بخش کوچکی از دارایی‌های اوست، در داخل و خارج ایالات متحده به یک اندازه مایه نگرانی است. بسیاری در آمریکا و سایر نقاط جهان دل‌نگران سیاست‌هایی هستند که او به‌عنوان نماینده افراطی‌ترین گرایش طرفدار سرمایه‌داری لجام‌گسیخته در درون حزب جمهوری‌خواه، آن را نمایندگی می‌کند.


ترامپ در دوره رقابت‌های انتخاباتی مواضعی را در قبال جمهوری اسلامی ایران و مسائل مرتبط با ایران اتخاذ کرده بود که در این گزارش، مختصرا به آنها اشاره می‌شود.


ترامپ؛ حامی مذاکره با ایران


«اریک ترامپ» پسر ترامپ زمانی در مصاحبه‌ای مدعی شده بود توافق هسته‌ای با تهران، یکی از مهمترین عواملی بود که باعث شد پدرش تصمیم بگیرد در انتخابات ریاست‌جمهوری شرکت کند، چراکه ترامپ اعتقاد داشت دیپلمات‌های اوباما نتوانستند از مهارت‌های مذاکره که وی در کتابش با عنوان «ترامپ؛ هنر معامله» منتشر کرده بود، درس بگیرند.


با این حال به نظر می‌رسد این استدلال پسر ترامپ تنها دلیل‌تراشی برای علت حضور پدرش در انتخابات ریاست جمهوری باشد آن هم فردی که هیچ گونه پشتوانه فعالیت سیاسی و نظامی در کارنامه کاری خود ندارد. اما نکته اینجاست، باوجود همه انتقاداتی که ترامپ در رقابت‌های انتخاباتی‌اش متوجه ایران و برجام می‌کرد، در سال‌های نه چندان دور او خود حامی سرسخت گفتگو با تهران بود. وی در دسامبر 2011، در مصاحبه‌ای با سی‌ان‌ان گفت: «ببینید، هیچ‌کس با ایران صحبت نمی‌کند. شاید، آنها یک امپراطوری شیطانی هستند، شاید آنها آدم‌های بدی باشند، اما هیچکس با آنها گفتگو نمی‌کند».


ترامپ حتی گفته بود حاضر است با «محمود احمدی‌نژاد» رئیس‌جمهور وقت ایران که به گفته وی «دلیل خوبی» برای نفرت از آمریکا داشت،‌ مذاکره کند. ترامپ در مصاحبه با سی‌ان‌ان، همچنین ابراز نگرانی کرده بود که نبود مهارت‌های مذاکره‌ای لازم در اوباما ممکن است منجر به جنگ با ایران شود؛ جنگی که شاید اوباما فکر کند فرصتی برای انتخاب مجددش فراهم خواهد آورد.


بخش اعظمی از حمایت دونالد ترامپ از توافق با ایران را می‌توان در حساب توئیتری وی یافت. وی در یک توئیت، مدعی شده بود که دستیابی به توافق هسته‌ای ممکن است، زیرا تهران می‌داند که واشنگتن می‌تواند «آنها را به عصر حجر بازگرداند». او بین سال‌های 2012 تا 2015، به صورت مداوم در رسانه‌های اجتماعی به اوباما پیشنهاد می‌داد که در مذاکرات با ایران «خونسرد» باشد و «به آرامی حرکت کند».


اما وقتی ایران و گروه 1+5 توافق موقت هسته‌ای را در آذر 1392 منعقد کردند، ورق برگشت و ترامپ تمام قد به مخالفت با این توافق موقت برخواست و آن را «پوسیده»، «حماقت‌آمیز» و «یک توافق بد» توصیف کرد!


نتیجه برجام؛ هولوکاست هسته‌ای


وی در مصاحبه‌ای که در آگوست 2015 با ان‌بی‌سی داشت، مدعی شد، این توافق «منجر به یک هولوکاست هسته‌ای» خواهد شد. وی همچنین در سخنرانی‌اش در همایش جمهوری‌خواهان در سال گذشته نیز برجام را بدترین توافق در تاریخ آمریکا خواند و بارها در موقعیت‌های متعدد اعلام کرد اولویت نخست کاریش پس از پیروزی در انتخابات، لغو توافق هسته‌ای ایران و پاره کردن برجام خواهد بود.


او در سخنان خود در سپتامبر 2015 گفته بود: «بسیار دشوار است باور کرد رئیس جمهور آمریکا اسم خود را بر توافق با کشور "حامی تروریسم" قرار داده باشد، آن هم توافق بسیار بدی که باعث افزایش تردید و بلاتکلیفی و کاهش امنیت آمریکا و متحدان ما از جمله اسرائیل شده است».


این نامزد جمهوریخواه با بیان اینکه ایران با این توافق به 150 میلیارد دلار دست یافته است و آمریکا به هیچ، بارها توافق هسته‌ای را «وحشتناک و فاجعه‌بار» خواند و گفت بدترین توافقی است که تا به حال دیده ‌است.


برجام را پاره می کنم؛ برجام را پاره نمی‌کنم


هر چند او در ابتدا از پاره کردن برجام سخن به میان آورد اما رفته رفته به واسطه توصیه مشاورانش کوشید سخنانی را بر زبان آورد که بهره‌ای از سیاست و منطق داشته باشد. از این رو بود در یکی از سخنرانی‌های خود اظهار داشت: «گفتن اینکه آن را پاره می‌کنیم بسیار سخت است».‌ وی در مصاحبه سپتامبر 2015 با ام‌اس‌ان‌بی‌سی نیز گفت: «من عاشق این هستم که قراردادهای بد را بگیرم ... افراد کار را خراب می‌کنند و من این قراردادها را بهبود می‌بخشم. این یک نمونه بسیار خوب از گرفتن یک قرارداد بد است. من چیزی را در این قرارداد خواهم یافت که شدیدا زیر نظر ما قرار داشته باشد و فکر می‌کنم که آنها نخواهند توانست آن را انجام دهند، هر چه که باشد».


دوباره با ایران مذاکره می‌کنم


دونالد ترامپ در سخنرانی تبلیغاتی خود در شهر «جکسون ویل» در ایالت فلوریدای آمریکا باز هم به برنامه جامع اقدام مشترک با ایران ( برجام) اشاره کرد و گفت: «ما می‌خواهیم دست‌کم درباره این توافقنامه وحشتناک، با ایران دوباره مذاکره کنیم. شاید نتوانیم 150 میلیارد دلار پولمان را به‌دست آوریم»!


وی با لحنی شگفت‌زده ادامه داد: «ما به آنها 150 میلیارد دلار پول دادیم! من چگونه این پول را پس می‌گیرم؟ در این باره فکر می‌کنم و شاید راهی برای آن پیدا کنم! اما این پول رفته است! 150 میلیارد دلار پول رفته است! آنها به یک قدرت تبدیل خواهند شد. سران ما . . . نه نباید گفت سران ما! ما اصلا سران و مقاماتی نداریم. من می‌خواهم درباره این توافق دوباره مذاکره کنم. این مذاکره مجدد یک خواسته حداقلی است».

http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13951026001699

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.